Voorkom identiteitsfraude met deze handige tips van Meijers Credit
Hopelijk ontvangt u vaak nieuwe aanvragen. Soms afkomstig van een bestaande klant, maar ook wel van een geheel nieuwe klant. De commerciële afdeling is er blij mee, maar hoe gaat de financiële afdeling hiermee om? Hopelijk volgt u controle stappen voor nieuwe klanten en leveranciers om identiteitsfraude tegen te gaan. In het licht hiervan is alertheid van cruciaal belang. Oplichters zijn creatief, snel en geraffineerd. Met de toenemende dreiging van cybercriminaliteit en de voortdurende vooruitgang van kunstmatige intelligentie is fraude namelijk aan de orde van de dag. Met de juiste kennis en processen bent u beter uitgerust om frauduleuze activiteiten op tijd te identificeren en te voorkomen.
Voer een grondige online check uit en controleer op de volgende punten om risico’s te minimaliseren:
Website:
-
- Controleer de professionaliteit en volledigheid van de website van uw klant/leverancier.
- Onderzoek aanwezige keurmerken en reviews.
- Let op de datum van creatie van de website, vaak te vinden onderaan de footer.
Locatie:
-
- Verifieer of het opgegeven adres daadwerkelijk een kantoorpand betreft en niet gelegen is in een woonwijk.
- Maak gebruik van Google Maps om de locatie te onderzoeken.
Contactpersoon:
-
- Bevestig de bevoegdheid van de aangewezen persoon om bestellingen te plaatsen.
E-mail en Telefoonnummer:
- Bevestig de bevoegdheid van de aangewezen persoon om bestellingen te plaatsen.
-
- Controleer of het verstrekte e-mailadres een officieel bedrijfsmatig e-mailadres is.
- Onderzoek de bereikbaarheid van het opgegeven telefoonnummer en let op de aanwezigheid van een vast telefoonnummer.
Bedrijfsactiviteiten:
-
- Controleer of het bedrijf geregistreerd is bij de Kamer van Koophandel (KvK).
- Vergelijk de bedrijfsactiviteiten met de aangeboden producten/diensten.
Bankrekeningnummer:
-
- Verifieer het land van herkomst van het opgegeven bankrekeningnummer.
- Let specifiek op buitenlandse IBAN-nummers en wees waakzaam bij internationale betalingen.
Wanneer de uitkomst van sommige controle stappen niet helemaal sluitend is, dan is het raadzaam om verder onderzoek te doen voordat u de bestelling accepteert en/of uitlevert. Beschouw dit als een aanwijzing dat er sprake is van fraude.
Overige aanbevelingen:
- Vraag om een vooruitbetaling, oplichters raken hierdoor ontmoedigd.
- Neem contact op met het hoofdkantoor om de legitimiteit van de contactpersoon te verifiëren. Werkt deze contactpersoon daadwerkelijk voor het bedrijf?
- Vraag om contactgegevens van een collega of leidinggevende.
- Raadpleeg de verzekeraar of uw verzekeringsmakelaar. Zij kunnen u informeren over recente adreswijzigingen, wijzigingen in de directie en eventuele bovenmatige aantallen aanvragen.
Wees alert en neem bij twijfel altijd contact op met Meijers Credit.